TIBETSKÁ MANDALA a iné...
Počet zobrazení: 3266
Mandaly si vytvárali snáď všetky staré civilizácie i primitívne národy na rôzne náboženské, rituálne, liečiteľské a magické účely alebo jednoducho na zvýšenie sily človeka alebo posvätnosti miesta.
Známe sú pieskové mandaly Indiánov z kmeňa Navajo, ktoré nazývali Miesta, kadiaľ prichádza Boh a vytvárali sa pri náboženských rituáloch a šamanskom liečení. Po týchto obradoch pieskové obrazce Indiáni rituálne zosypali a zničili.
Podobný zvyk sa objavuje i v kultúre Tibetu, kde mnísi, nazývaní tantrici, vysýpavajú mandaly z rôznych farebných pieskov. Najslávnejšou tibetskou mandalou je Kalačakra, nazývaná i Kolobeh času. Filozofia mandaly Kalačakra je veľmi hlboká a obsažná a toto učenie patrí k najsilnejšiemu a najčistejšiemu budhistickému spojeniu náuky a praxe. Na pohľad je mandala Kalačakra symetrickým systémom kružníc a štvorcov a navonok znázorňuje chrám postavený na vyvýšenej štvorcovej podstave, v ktorého úplnom strede sídli božstvo. Vysýpanie obrovskej mandaly z farebného piesku trvá niekoľko dní a v meditácii na ňom pracujú zväčša 4 mnísi. Keď je dielo hotové, zničí sa a piesok sa obradne vysype do tečúcej vody, kde vytvorí na vodnej hladine posledné kruhy prírodnej mandaly. Pochopiť a precítiť pominuteľnosť je pre filozofiu nesebeckého budhizmu veľmi dôležité.
Maľované tibetské mandaly sme videli v mnohých malých obchodíkoch v nepálskom Káthmandu, kde sídli i silná tibetská komunita. Nazývali sa thanky. Pôsobili veľmi príjemne a v kultúrach vzdialených východnému chápaniu sveta sa často používajú pre svoj pozitívny tvar ako tvarový žiarič (podobne ako pyramídy) na očistu a skrášlenie priestoru.
O pôsobení mandál na dušu a psychiku človeka sa veľa písalo. Využíval ich i Carl Jung napríklad i pri liečení schizofrénie a stredoveká liečiteľka Hildegarda von Binden, dnes opäť známa svojou bohatou klenotnicou osvečených receptov z byliniek.
Za svojrázne očistné mandaly možno pokladať i kruhovité labyrinty, ktoré stavitelia starých katedrál nechávali vyskladať z bielych a čiernych kameňov na podlahe uprostred chrámu. Veriaci sa často po kolenách posúvali vedení kresbou do jej stredu a zbavovali sa tak nánosov ega, svetskej špiny a malicherností. Až potom mohli predstúpiť pred boží oltár. Kresby klasických madnál sú veľmi silné a pozitívne a často sa aj podľa starého čínskeho učenia feng-šuej používajú na harmonizáciu interiéru.
© Magazín BONSAJ A ČAJ
RNDr. Alena Ondejčíková, RNDr. Vladimír Ondejčík - Čajovňa dobrých ľudí, Nitra
Článok je vybraný z magazínu Bonsaj a čaj č. 2