SUISEKI - Umenie prezentácie
Počet zobrazení: 2907
Prezentácia suiseki, alebo šang-š, by nám mala „porozprávať príbeh“. Preto často bývajú v jednom výstavnom priestore alebo výklenku umiestnené dva alebo tri objekty. V Japonsku je zvykom umiestňovať takéto objekty do výklenku, nazývaného tokonoma. V Európe sa pre suiseki vytvárajú rôzne výstavné plochy.
Môže to byť napríklad pekný stolík alebo malý kúsok poličky. Najjednoduchšou formou je postaviť na voľnú plochu stolík a naň položiť suiseki, alebo šang-š. Tak býva výstavný objekt, akoby vyňatý z okolitého prostredia a stáva sa z neho príťažlivý exponát (obr. 1).
Pri umeleckej prezentácii v západnom svete je celá „nádhera" objektu odkrytá a vystavená na obdiv naraz, zatiaľ čo ázijská umelecká prezentácia odhaľuje čosi nové vždy, keď sa na objekt zadívame. Vyhýba sa prvkom okázalosti a veľkoleposti. Okrem toho je známa vytváraním pocitu prázdnoty s veľkým vnútorným obsahom, z ktorého môžeme čerpať vždy, keď sme pripravení vnímať. Podobnú úlohu ako prázdne plochy na čínskej kaligrafii má pre celkový dojem substrát alebo piesok v miske suiban a je rovnako dôležitý ako samotný kameň. Prázdne plochy (piesok, voda, mach...) vyzdvihujú kameň a priťahujú jeho dušu alebo vnútornú podstatu z hĺbok vesmírneho nekonečna (obr. 2). Tento vzájomný vzťah formy a priestoru je kľúčom k porozumeniu bezhraničnej otvorenosti prezentácie.
Prirodzenú jednoduchosť a zdržanlivosť umenia suiseki (obr. 3) musíme pocítiť i pri prezentácii, ktorá by mala byť impulzívna a spontánna a nikdy nie vynútená a konštruovaná. To býva hlavným problémom pri prezentovaní suiseki.
Pred prezentovaním suiseki je dobré analyzovať kameň a rozhodnúť sa, či ho budeme vystavovať na drevenej podložke daiza, alebo položený na keramickej miske suiban. Japonci svoj kameň umiestňujú nielen na drevený podstavec, ale často ho kladú i na suiban a rozlišujú tak medzi letnou a zimnou prezentáciou. Pri letnom type prezentácie sa kamene ukladajú na misku suiban alebo doban (obr. 4). Pri zimnej prezentácii sa kamene postavia na drevený podstavec, nazývaný daiza (obr. 5). Pred týmto rozhodnutím často pomáha prediskutovať svoj problém s priateľmi, ktorí majú podobné záujmy, pretože každý človek má iné predstavy a fantáziu, a i to môžeme využiť.
Keď už je rozhodnuté o spôsobe prezentácie, mali by sme porozmýšľať, akú náladu by mala prezentácia vyvolávať. Na vytvorenie zvolenej nálady môžeme použiť vhodné doplnky, ako napríklad obrázok na zvitku, figúrky (obr. 6) alebo doplnkovú rastlinku, nazývanú kusamono (obr. 7)... Tento krok nie je ľahký, pretože ku každému budúcemu divákovi majú byť vysielané jednoznačné signály, ktoré popisujú danú situáciu.
V ďalšom kroku zvolíme vhodné stolíky, poličky (obr. 8) a rohože ako podklady pre naše objekty. S ich pomocou zvýrazníme prioritu jednotlivých exponátov prostredníctvom rôznych výšok alebo vytvoríme krajinný charakter prezentácie.
Tvorivá práca by sa mala obmedziť prirodzene len na také výrazové prostriedky, ktoré dávajú podnety ľudskej duši bez nepatrných ústupkov na zvýraznenie ornamentálnej krásy (obr. 9). Jednoduchosť, vecnosť, strohosť a skromnosť výrazových prostriedkov sú znakmi dobrej prezentácie.
Obr. 5
Tento kameň, znázorňujúci pohorie, sa nachádza na podstavci, nazývanom daiza. Teplo dreva vytvára základ zimnej prezentácie.
Kolekcia Willi Benz.
Obr. 6
Šou Lao, Boh dlhovekosti, a bralo v tvare kladiva sú ponorení do vzájomnej rozpravy. Táto skala má podobnú formu ako jedinečné bralo v blízkosti bývalej letnej rezidencie čínskeho cisára v Čengde severne od Pekingu.
Kolekcia Willi Benz.
Obr. 7 Tráva, fialky, lomikameň a mach sú spolu zasadené do keramickej misky a tvoria kusamono. Takáto doplnková rastlina, alebo kusamono, má vyzerať, akoby sa spoločenstvo rastlín vytvorilo celkom prirodzene. Toto kusamono je aranžované na bambusovej rohoži.
Obr. 8
Budha sedí ponorený do meditácie v blízkosti skaly, ktorá ho chráni. Otvorený oblúk poličky symbolizuje hlbiny nášho univerza.
Kolekcia Willi Benz.
Text a foto:
Willi Benz, prezident
Európskej asociácie suiseki
© Magazín BONSAJ A ČAJ
Článok je vybraný z magazínu Bonsaj a čaj č. 4