SUISEKI - staré ázijské umenie
Počet zobrazení: 8415
Sympatie, aké pociťovali učenci a umelci, rovnako ako aj samotný cisár k výnimočným kameňom a skalám, boli oveľa viac, než len obyčajná fascinácia malebnými farbami a tvarmi rôznych kamenných kreácií. Mali svoje hlboké korene v čínskej mytológii.
ŠANG-Š, alebo SUISEKI sú kamene mimoriadnej krásy, vytvarované len samotnou prírodou. Ich forma i povrch sa vytvorili pod vplyvom chemickej, vodnej, tepelnej či veternej erózie. ŠANG-Š je čínske pomenovanie práve pre takéto kamene. Bizardne vyformované veľké skaly, ktoré bývali umiestňované do čínskych záhrad (obr.3) a do vnútorných dvorov budov, práve tak ako malé kamene, ktoré čínski učenci, literáti a umelci vo svojich príbytkoch kládli na špeciálne podstavce alebo stolíky (kamene učencov alebo KUNG-Š obr.7) sa považovali za vzácne poklady, ktoré často boli aj jednou z hlavných tém starého čínskeho umenia.
Sympatie, aké pociťovali učenci a umelci, rovnako ako aj samotný cisár k týmto výnimočným kameňom a skalám, boli oveľa viac, než len obyčajná fascinácia malebnými farbami a tvarmi rôznych kamenných kreácií.
Mali svoje hlboké korene v čínskej mytológii (obr.2).
Obr. 1
„Hora rýchlej rieky", tak sa nazýva tento kameň. Je to kameň Kamogawa z Kyota (Japonsko).
Rozmery: 17 cm š x 8 cm h x 7 cm v
Obr. 2
Toto je kresba podľa starej čínskej predlohy s výjavom uctievania si kameňa od známeho čínskeho maliara a básnika Mi Fu (1051 – 1107 n. l.). Dalo by sa pri tom povedať: „Pozdravujem ťa, môj milý brat kameň."
ŠANG-Š - umenie krásnych kameňov sa zrodilo pred viac ako 2000 rokmi v Číne a rozšírilo sa cez Kóreu a Japonsko do celého sveta. Jeho pomenovanie však nie je jednotné. V Číne je najrozšíre-nejšie už spomínané označenie ŠANG-Š, v Kóreji SUSEOK, v Japonsku SUISEKI (obr. 1) a má ešte veľa ďalších označení. V Európe, Austrálii a Afrike sa vžilo japonské označenie SUISEKI.
V USA sa používa výraz Viewing Stones a v niektorých anglicky hovoriacich krajinách dokonca označenie Artistic Natural Stones. K SUISEKI patria kamene veľké od niekoľkých centimetrov až do veľkosti 75 cm. Čínske ŠANG-Š môžu byť i podstatne väčšie.
Obr. 3
Pohľad do záhrady Lingering v Sučou (Čína) nám ukazuje prekrásny záhradný kameň Tchai-chu. Tento kameň bol pre amerického umelca Rosenbluma v 70-tych rokoch minulého storočia podnetom k založeniu jednej z najznámejších zbierok kameňov čínskych učencov známych ako KUNG-Š.
Obr. 4
Orchideový kameň z provincie Chupej (Hubei) v severovýchodnej Číne. Povrch kameňa bol mechanicky opracovaný, a preto sa radí medzi pekné kamene alebo BISEKI. Výška: 18 cm
Veľa milovníkov pekných kameňov ich skúša nájsť vo voľnej prírode. Takéto kamene je potrebné očistiť od nečistôt a zvetraných kúskov. Mechanické opracovanie sa však nemôže použiť, rovnako ako ošetrenie tukom, voskom alebo olejom. V Ázii existuje ešte jedna kategória práve pre takto mechanicky upravené kamene.
Japonci ich nazývajú BISEKI, čo znamená pekné kamene (obr. 4), le k samot-ným SUISEKI ich už nemožno zaradiť. Napriek tomu sa BISEKI často vystavujú na rôznych podujatiach spolu so SUISEKI. ŠANG-Š, alebo SUISEKI by mali podľa pravidiel stáť na drevenom podstavci DAIZA (obr. 1), ktorý je zhotovený špeciálne pre každý kameň zvlášť a je prispôsobený presne jeho podstave.
Pred niekoľkými storočiami bolo tiež zaužívané ukladať kamene na podložky z drahocenných látok, alebo dokonca na pieskom naplnené vankúše zo za-matu alebo z brokátu. Pekné kamene môžu byť položené aj na plytkých keramických miskách, nazývaných SUIBAN (obr.5) alebo na plochých miskách z bronzu DOBAN (obr. 6), ktoré sú naplnené prírodným granulátom, napríklad preosiatym pieskom.
Aký mimo-riadny materiálny a duchovný význam mali takéto kamene, dokazuje skutočnosť, že v minulosti rovnako ako ešte aj dnes sa umiestňovali do vzácnych bronzových nádob na kadidlá a vonné látky so zjavnými prasklinami od ukladania kameňov.
Obr. 7
„Harmónia priestoru a prázdnoty" - tak môžeme nazvať tento kameň učencov alebo KUNG-Š. Veľké množstvo prasklín a prierezov dáva kameňu jeho charakteristický vzhľad. Je to bledočervený kameň Tchai-chu z jazera Tchai západne od Su-čou. Drevený podstavec je zhotovený zo vzácneho dreva Siang-chung v štýle Ťiang-nan. Rozmery: 30 cm š x 16 cm h x 61 cm v
Drevené podstavce rovnako ako aj misky slúžia na to, aby estetický pôvab kameňov jedinečným spôsobom zdôraznili a vytvorili pre ne nevtieravé okolie.Umenie ŠANG-Š a SUISEKI môže byť pre mnohých ľudí nie veľmi nákladným koníčkom, ktorý okrem pohybu vo voľnej prírode pri zbieraní kameňov sprostredkováva hlboké duchovné hodnoty.
Willi Benz
Estét a uznávaný znalec ázijského umenia nás zavedie do fascinujúceho sveta krásnych kameňov SUISEKI seriálom siedmich článkov s množstvom fotografií krásnych exemplárov zo svojej jedinečnej zbierky.
Napriek svojmu pokročilému veku spolu so svojou manželkou Gudrun temer nepretržite cestoval po svete, zúčastňoval sa organizácie výstav celosvetového významu a vo svojich vystúpeniach a prednáškach na nich inšpiroval vnímavých poslucháčov.
Napísal niekoľko úspešných kníh o bonsajoch, suiseki a princípoch ázijskej estetiky. Aktívne pracuje v niekoľkých medzinárodných organizáciách.
Willi a Gudrun Benz na výstave BONSAI SLOVAKIA v Nitre
Willi Benz pôsobí ako
- Prezident Európskej asociácie suiseki
- Prezident Nemeckej asociácie suiseki
- Honorárny poradca Bonsai Clubu Germany
- Člen výboru znalcov a porotcov BCG
- Vicepredseda International Stone Appreciation Museum v čínskom Kunmingu.
Autor článku:
© Willi Benz, Prezident Európskej asociácie suiseki,
Preklad: RNDr. Alena Ondejčíková
SUISEKI - úcta ku kameňom
Článok z magazínu Bonsaj a čaj č. 1/2004