SUISEKI - Príroda ako umelec
Počet zobrazení: 3772
Popri úcte k prírode a ku kameňom sa u ľudí už v raných dobách vyvinul i zmysel pre krásu. Už pred 2000 rokmi sa zbierali pekné kamene, ktoré si vzdelaní, vysoko postavení čínski úradníci vážili a vystavovali ich ako umelecké objekty a diskutovali o nich. Tieto umelecké dišputy pokračovali ďalej až do minulého storočia. Mnohé nezvyčajne formované kamene sa umiestňovali na drevené, kamenné alebo bronzové podstavce a vystavovali sa na zaujímavých miestach v čínskych a kórejských záhradách.
Vznikali a vznikajú ešte i dnes vplyvom erózií na rôzne horniny. K najobľúbenejším patria kamenevyformované do podoby pohorí (obr.2), ľudí (obr.7), zvierat (obr.3) alebo ozdobné zaujímavými kresbami a zvláštnymi farbami (obr. 4). V maliarstve sa delia umelecké diela podľa umeleckých smerov, napríklad krajinárstvo, portrétna maľba... alebo podľa epoch, napríklad baroko, renesancia... Podobným spôsobom je vytvorená klasifikácia pre suiseki, alebo šang-š. Rozdeľujú sa na kamene tvaru krajiny, objektov a na farbisté kamene so zaujímavou povrchovou kresbou.
Obr. 1 Voda vyschla. Kameň znázorňujúci vyschnutý vodopád leží v keramickej miske suiban. Piesok v miske bol vytvorený v riečišti. Farba misky bola zvolená tak, aby vytvárala dojem, že i rieka vysychá. Dĺžka misky: 50 cm. Kolekcia – Willi Benz
Krajinné kamene sú prakticky krajinky v malom. Objekty mávajú tvar ľudí, zvierat alebo iných predmetov a kamene so zvláštnym povrchovým vzorom sú unikátne krásnymi kresbami. Farebné kamene vynikajú výnimočnými farbami. Niektoré zvlášť pekné kamene sa brúsia, leštia alebo inak opracovávajú, aby viac vynikli ich farby a vzory (obr.4). Takéto kamene sa však nezaraďujú k suiseki alebo šang-š a nazývame ich biseki. Pekne tvarované kamene sa vystavovali nielen v záhradách ako zvláštna pastva pre oči, ale ak neboli príliš veľké i v obytných miestnostiach, napríklad v študovniach a pracovniach. Pre pekné záhradné kamene bolo typické používanie kamenných alebo kovových podstavcov a do interiérov sa umiestňovali kamene na umelecky vyrezávané drevené podstavce alebo na keramické alebo bronzové misky. Takéto keramické misky (obr. 5) sa nazývajú v Japonsku suiban a bronzové misky doban (obr. 8)
Kamene sa tak z ich obvyklého prostredia vyzdvihli a stali sa cenenými a zriedkavými umeleckými objektmi. V niektorých ázijských krajinách sa i dnes suiseki, alebo šang-š zvyknú venovať hosťom ako vzácne dary. Príklad z histórie: Jedno z prvých suiseki sa do Japonska dostalo v 6. storočí ako diplomatický dar od čínskeho panovníka pre cisársky dvor „Krajiny vychádzajúceho slnka“. Pri zvláštnych spoločenských udalostiach sa kamene vystavovali podobne ako bonsaj, ikenobo, ikebana, bronzové sochy, keramika, maľby, vázy, drevorezby či tušové kamene (obr. 9). Práve vďaka nim sa preniesli básne na papier ako kaligrafie. Okrem toho sa vystavujú spolu s tradičnými krajinomaľbami a pri prezentáciách suiseki. Toto vzájomné ovplyvňovanie sa jednotlivých umeleckých smerov sa pestovalo po storočia a viedlo k ich obohacovaniu a ďalšiemu rozvoju až do dnešných čias. Bohužiaľ, dnes už nie sú stretnutia milovníkov umenia tak tradičné, ako tomu bolo kedysi. Predsa však i v súčasnosti sa ľudia stretávajú v domácnostiach, súkromných múzeách, kde vystavujú suiseki, alebo šang-š spolu s ostatnými umeleckými objektmi alebo rastlinami. Pre nás západom formovaných ľudí, ale aj pre mnohých Ázijčanov je ťažké takéto prezentácie správne interpretovať, pretože k tomu sú potrebné nesmierne znalosti. Hlboké poznanie mytológie ďalekého východu, vniknutie do jeho myšlienkového sveta a s tým treba spojiť mnoho aspektov samotného diváka a koncepciu estetiky. Pritom je dôležité, aby prezentácia vyžarovala radosť a krásu.
Autor článku:
© Willi Benz, Prezident Európskej asociácie suiseki,
Preklad: RNDr. Alena Ondejčíková
Magazín Bonsaj a čaj, č. 3/2015