SUISEKI - Pravidlá prezentácie
Počet zobrazení: 2952
Seriál o kráse kameňov píše Willi Benz, prezident Európskej asociácie suiseki Vnímaví a umelecky založení učenci cisárskeho dvora pochopili už pred viac ako 2200 rokmi, že kamene Šang-š a ich prírodná krása sa dajú ešte viac zdôrazniť vhodnými a cielenými zásahmi.
Pekné kamene sa umiestňovali do umelecky stvárnených bronzových alebo keramických nádob naplnených jemným pieskom tak, aby vzniklo lôžko, zdôrazňujúce jedinečnosť kameňa, a zároveň ho pozdvihlo oproti jeho okoliu. Okrem toho zistili, že opakovaným kropením vodou a častým hladením a dotykmi sa mení ich povrch a získavajú zaujímavú patinu (obr. 1).
Precíznym pozorovaním nájdených objektov ďalej pochopili, že podľa vlastného estetického cítenia môžu exponáty klásť aj na stolíky (obr. 2) a umiestniť ich do výklenku v stene a pri takejto prezentácii umožniť mnohým ľuďom potešiť sa pohľadom na ne. Kamene sa prezentovali aj na cenných, pieskom naplnených zamatových alebo hodvábnych vankúšoch (obr. 2) alebo obrúskoch, ktoré svojou farbou plne harmonizovali s farbou kameňov.
Práve vhodná prezentácia je mocným nástrojom suiseki, aby v pozorovateľovi zanechal trvalý a silný dojem, aby aj po dlhom čase, keď si spomenie na tento živý obraz, bol ním priam spútaný.
Pekný aranžmán môžeme vytvoriť aj pomocou celkom jednoduchej poličky. Na obrázku 4 si ukážeme prezentáciu mesačného kameňa, horského kameňa a ornamentálneho kameňa, pripomínajúceho žabie vajíčka. Celkom hore sa nachádza mesiac. O stupienok pod ním stojí hora a celkom dole žabí kameň na drevenom podstavci, ktorého drevorezba pripomína vodu. Odstupňovanie prezentácie vyplýva z prirodzeného umiestnenia vecí a javov v prírode.
V Japonsku sa na tradičnú prezentáciu suiseki využíva výklenok tokonoma (obr. 5), ktorého veľkosť je určená rozmermi klasickej rohože tatami (90 x 180cm). V jednom takomto priestore si môžeme ukázať príklad prezentácie podľa tematických a estetických pravidiel. Téma "Slnkom zaliata krajina začiatkom leta" (obr. 6).
Použité sú tri objekty – bonsaj tvarovaný vo forme kaskády, kameň, pripomínajúci vodopád, umiestnený na miske suiban ako suiseki a doplnková rastlinka. Bonsaj má výrazne rozšírenú báz kmeňa, ktorá v ideálnom prípade pripomína vrchol hory (1). Pokrútený kmeň sa podobá na serpentínu, vedúcu k vrcholu hory (2). Husté obláčiky jednotlivých vetiev znázorňujú malé horské lesíky (3). Z vodopádu na kameni (4) padajú prúdy vody (5) do hĺbky. Záružlie močiarne (6) rozkvitá začiatkom leta. Je zasadené do bonsajovej misky so širokým okrajom. To je symbolom rozľahlého priestoru (7). Doplnková rastlinka stojí na rohožke zo stebiel bambusu (8). To môže byť symbolom trávnatej lúky, nachádzajúcej sa pozdĺž potoka vytekajúceho z vodopádu. Bonsaj je umiestnený najvyššie, pretože symbolizuje horu. Vodopád sa nachádza nižšie, najčastejšie uprostred alebo pod úrovňou hôr. Preto sme umiestnili suiseki do strednej výšky vytváraného obrazu. A záružlie rastie na vlhkej lúke v údolí. Ak spojíme vizuálne ťažiská vystavených objektov, dostaneme asymetrický trojuholník. Práve symetria dáva aranžmánu určité napätie.
V Európe sa dekoratívne výklenky tokonoma prakticky nevyskytujú. Môžeme ich nahradiť nikami alebo poličkami v nábytkovej stene, alebo rohom obývacej miestnosti s jednofarebnou stenou na pozadí. Veľmi vhodný je aj nízky dlhý stolík alebo skrinka.
Pritom je dôležité vyvážiť správne výstavné plochy a mať k dispozícii vhodnú farbu pozadia.
Obr. 3
Málokedy bývajú kamene prezentované na zamatových alebo brokátových poduškách. Tento spôsob prezentácie kameňov Šang-š (suiseki) bol tradičný v Číne pred 300-400 rokmi. Používali sa pri tom vankúše z hodvábneho brokátu alebo zo zamatu naplnené jemným pieskom. Na ne sa uložil kameň. Toto Šang-š, alebo kameň Fengli z púšte Gobi, z Mongolska, stojí na zamatovej poduške. Kolekcia - Willi Benz.
Obr. 4
Na tejto poličke sú vystavené tri exponáty. Dôležité pri tom je, že jednotlivé objekty, zodpovedajúc svojmu významu, sú umiestnené v rôznych výškach. Mesiac je vysoko na nebi. Hora sa nachádza o stupeň pod ním. Podstavec daiza najspodnejšieho kameňa zobrazuje vodné vlny. Voda zobrazuje pri prezentácii zvyčajne najnižší stupeň. Kolekcia - Willi Benz.
Obr. 5
Toto je výstavný výklenok, japonsky tokonoma. Spravidla v nej bývajú vystavené dva alebo tri objekty. Ich asymetrické umiestnenie je vyššou zákonitosťou. Riaďte sa pritom pravidlom zlatého rezu. Princíp zlatého rezu je popísaný v magazíne Bonsaj a čaj č. 1.
Obr. 6
Schématické zobrazenie prezentácie s názvom "Slnkom zaliata krajina začiatkom leta". Symbolika je vysvetlená v texte.
Autor článku:
© Willi Benz, Prezident Európskej asociácie suiseki,
Preklad: RNDr. Alena Ondejčíková
Magazín Bonsaj a čaj, č. 5/2015