BRAZÍLIA NA DLANI - Mário A. G. Leal
Počet zobrazení: 2799
Krajinná scenéria - Pchen - ťing„Pchen-ťing je starým umením, ktoré sa snaží stvárniť krajinku na plochej miske, nazývanej suiban, i s tými najjemnejšími detailami. Aby sa nám to podarilo, potrebujeme uvoľniť našu predstavivosť v očakávaní, čo nám ponúkne samotná príroda.”
Umenie PCHEN-ŤING rovnako ako bonsaje má počiatok svojej dlhej tradície v starej Číne. Umožňuje umelcovi vytvoriť krajinné scenérie z rôznych materiálov, ktoré sa dajú nájsť v okolí vo voľnej prírode. Veľkou výhodou pri tvorbe krajinných scenérií PCHEN-ŤING je to, že môžeme pracovať s mladým materiálom a dosiahnuť pritom výborné výsledky. Nezanedbateľný je aj určitý didaktický aspekt, ktorý motivuje i úplných začiatočníkov v bonsajovej tvorbe k tomu, aby si vytvorili vlastnú krajinku.
Mám hlboký obdiv k umelcom a tvorcom bonsajov, ktorí cez listy, spleť vetvičiek a konárikov „vidia" vopred výsledný tvar a z vybranej dreviny vedia vytvoriť bonsaj podľa svojich predstáv. Z vlastných skúseností viem, že nie je ľahké dostať sa k takémuto výsledku a tiež, aké frustrujúce sú pokusy, pri ktorých sa nepodarí dosiahnuť očakávaný efekt. Ale musíme mať pokoru a chuť učiť sa. Úctu k prírode. Toto poznanie ma privádza opäť k tvorbe krajiniek PCHEN-ŤING.
Skúste si pohľadať materiál, aký by sa hodil na takúto prácu: stromčeky, kamene, mach a plochý kameň.
A neponáhľajte sa!
Rôzne obmeny a kompozície stromčekov, ktoré chceme použiť pri výsadbe krajinky PCHEN-ŤING nám dávajú veľkú dynamiku a mnohotvárnosť. Inú, ako pri tvorbe bonsajov. Krajinka, ktorú vytvoríme, môže byť veľmi autentická, pôsobiť prirodzene a pritom nemusí podliehať žiadnemu štýlu.
Krása prírody spočíva predovšetkým v bohatstve farieb, tvarov a rozmerov. Ak využijeme ožnosti, ktoré nám príroda poskytuje, budú naše výsledky čoraz lepšie.
Práca s malými stromčekmi je cesta, ktorú som si našiel a umožňuje mi znovu a znovu zažívať nádherné chvíle s malými stromčekmi veľkého významu.
VII. National Encounter of Bonsai Brazília, Mandaguari, júl 2003
Materiál, ktorý použil autor pri svojom exhibičnom vystúpení:
Podklad: Veľký plochý kameň o rozmeroch 1m x 0,7 m
Stromy: Dreviny – Juniperus chinensis var. Shimpaku vo veku 3 – 5 rokov
Hory: Kamene pochádzajúce z miesta Minas Gerais v Brazílii,
kde sa nachádza široká paleta rôznych geologických útvarov.
Pôda: Ornica zľahčená pieskom.
Ďalšie komponenty: Mach, bambusy, mostíky – autor si ich zhotovil sám z drobných drevených paličiek
Krajinka je zhotovená tak dômyselne, že nemá rub a obe jej strany sa môžu predostrieť divákovi ako predné, teda pohľadové.
Text:
Mário A.G.Leal
Foto:
Bergson de Mendonca, Vasconcelos (Brazília – Alagoas)
MÁRIO A. G. LEAL
je známym bonsajistom, učiteľom a popularizátorom bonsajistiky žijúcim v Brazílii. Práve brazílska príroda ovplyvňuje jeho špecifický pohľad na svet najmä pri stvárňovaní krajinných scenérií.
Bonsajom sa venuje vo svojom Atelier de Bonsai a v latinskoamerických krajinách je známy aj svojimi rozsiahlymi webovými stránkami venovanými bonsajistike napr.: www.bonsai.vserver.com.br
Mário A.G. Leal z Brazílie úspešne vystúpil na pódiu výstavy Bonsai Slovakia 2003 v Nitre a večer spolu s bratom zabával bonsajistov strhujúcou brazílskou hudbou v Čajovni dobrých ľudí.
© Magazín BONSAJ A ČAJ - Článok je vybraný z magazínu Bonsaj a čaj č. 1